Bisnes Pelancongan Spa
Strategi
Utama
1.
Matlamat
Bisnes
pelancongan semakin berkembang pesat bagi pasaran tempatan dan juga luar
negara. Ia merupakan pemangkin dalam pembangunan ekonomi negara serta banyak
menyumbang kepada pendapatan dan pertumbuhan ekonomi negara. Terdapat banyak
jenis pelancongan, diantaranya pelancongan untuk belajar, untuk berhibur, untuk
bersantai, untuk kesejahteraan dan sebagainya.
Industri pelancongan Malaysia mempunyai potensi untuk meningkatkan mutu,
tarikan dan keunggulan produk dan perkhidmatan pelancongannya yang ada setanding
dengan destinasi pelancongan yang lain di kawasan Asia Tenggara.
2.
Pasaran
Bisnes pelancongan yang disediakan oleh syarikat kami
adalah menekankan padaTeras
Healthism. Kesihatan menjadi motif
yang utama, namun dilaksanakan dalam suasana yang santai. Konsep pelancongan kesejahteraan
(welness tourism) merangkumi keseluruhan terdiri daripada badan, roh dan akal. Konsep
pelancongan kesihatan yang diterapkan oleh syarikat kami adalah seperti
berikut:
3.
Perbezaan
Bisnes Kami membolehkan pelanggan kami terutama
kakitangan kerajaan membuat pembayaran secara ansuran melalui potongan gaji. Memberi
lebih keselesaan pada pelanggan yag tidak perlu mengeluarkan perbelanjaan yang
banyak dalam sesuatu masa.
Strategic
Resources
1. Core
Compelencies
Syarikat kami mempunyai jalinan kerjasama yang amat
baik dengan Angkasa (Angkatan Koperasi Kebangsaan Malaysia), Kementerian
pelancongan Malaysia, Persatuan Spa Malaysia (AMSPA), dan Persatuan Industri
Spa dan Kesihatan Malaysia (SWIAM).
2.
Strategic Assets
Kami mempunyai kedai yang strategik, terletak di
pusat-pusat pasaraya berserta staf yang terlatih dan mahir dalam bidang
pelancongan. Kami juga mempunyai rakan-rakan perniagaan yang telah maju dan
terkenal dalam negara kita.
Partnership
Network
1. Supplies
Kami mempunyai jalinan rangkaian melalui Kementerian
Pelancongan kepada banyak spa diseluruh Malaysia, di antaranya seperti senarai
di bawah:
BIL.
|
NAMA SPA
|
NEGERI
|
JENIS SPA
|
|
Indrani Spa
|
Kuala Lumpur
|
Day Spa
|
|
Spa Village, Kuala Lumpur
|
Kuala Lumpur
|
Resort Spa
|
|
Ozmosis Health & Day Spa
|
Kuala Lumpur
|
Day Spa
|
|
The Spa At The Datai
|
Langkawi, Kedah
|
Hotel spa
|
|
Mandara Spa
|
Kuala Lumpur
|
Spa Hotel
|
|
Spa Village, Pangkor Laut
|
Perak
|
Destination Spa
|
|
Spa Village Tanjong Jara
|
Terengganu
|
Resort Spa
|
|
Sembunyi Spa
|
Kuala Lumpur
|
Resort Spa
|
|
Casa Del Mar
|
Langkawi, Kedah
|
Resort Spa
|
|
RimBa Spa
|
Kuala Lumpur
|
Hotel Spa
|
|
JoJoBa Spa
|
Selangor
|
Resort Spa
|
|
Jari-Jari Spa
|
Sabah
|
Day Spa
|
|
Samadhi Spa at Japamala
|
Pulau Tioman
|
Resort Spa
|
|
Mandrayu Spa
|
Pahang
|
Resort Spa
|
|
Berjaya Rendang Spa Resort
|
Terengganu
|
Resort Spa
|
|
Berjaya Tioman Beach,Glog & Spa Resort
|
Johor, Pahang
|
Resort Spa
|
|
Golden Sense Spa & Massage
|
Sarawak
|
Day Spa
|
|
Yoga Zone
|
Kuala Lumpur
|
|
|
The Sampuotan Fish Spa
|
Selangor
|
Day Spa
|
|
Tha Andaman
|
Langkawi
|
Resort Spa
|
2. Other
Key Relationship
Jenis-jenis pelancongan spa yang ditawarkan
Jenis
|
Huraian
|
Ia
menawarkan rawatan asas kegunaan harian. Kebanyakannya juga turut menawarkan
perkhidmatan salun.
|
|
Spa
yang bertujuan membawa kepada cara hidup sihat melalui rawatan spa, senaman
dan program pendidikan. Menawarkan penginapan sekurang-kurangnya 2 malam. Sesetengahnya
tempoh minimum tinggal adalah 3 atau 7 malam. Turut menyediakan secara
ekslusif spa cuisine.
|
|
Terletak
di resort atau hotel. Menawarkan perkhidmatan spa, kelas kesegaran dan spa
cuisine dengan menyediakan makanan seperti stik dan burger. Ia juga pilihan
yang baik apabila seseorang menginginkan spa dan golf. Turut sesuai untuk
pengembara dan keluarga.
|
Selain
itu Persatuan Spa Malaysia (AMSPA) telah menetapkan kriteria-kriteria
akreditasi kemudahan yang perlu ada dalam sesebuah operasi spa ialah:
i.
Mengamalkan operasi yang
mempunyai reputasi yang baik secara
beretika.
Sekiranya terdapat bukti berlakunya amalan yang tidak
beretika, maka ia
tidak akan diterima oleh persatuan.
ii. Berkelayakan, sekurang-kurangnya
dalam satu kategori perniagaan spa.
ii.
Menjadi syarikat yang
benar-benar berdaftar, syarikat tempatan atau syarikat asing.
iv. Mempunyai lesen spa yang
sah
v. Sekiranya dijalankan oleh pengusaha spa
dari luar, perlu mempamerkan bukti yang mengatakan pengusaha telah berdaftar di
Malaysia.
vi. Waktu operasi- perlu
ditutup tidak boleh melebih dari tengah malam.
vii. Mengambil hanya pekerja yang berkelayakan,
staf yang terlatih dan mengikut kriteria berikut
a. Ahli-ahli terapi mestilah berkelayakan
dalam bidang spa.
b. Ahli-ahli terapi perlu mempunyai paling
minimum 600 latihan/waktu kerja bagi setiap terapi sebagai terapi spa dalam
tempoh pengukuhan reputasi baik atau menunjukkan pengalaman bekerja yang
setara.
c. Penyeliaan dan staf pengurusan bertugas
yang layak sepenuhnya dalam waktu beroperasi.
d. Semua kakitangan harus menunjukkan
tingkah laku yang professional, bersesuaian dan beretika terhadap pelanggan sepanjang
masa.
e. Semua kakitangan perlu menjaga
keselamatan tempatdan
kesejahteraan
pelanggan melebihi segala yang lain.
viii. Semua kakitangan perlu
beruniform lengkap
ix.
Semua pengunjung/pelanggan perlu
mendaftarkan diri dan direkodkan ke dalam fail
x.
Mendokumenkan Standard
Operating Procedures (SOPs) dan panduan latihan di dalam kawasan dan
sewaktu digunakan.
xi. Mematuhi standard
kebersihan yang ditetapkan oleh Kementerian Kesihatan
xii.
Mematuhi syarat-syarat keselamatan
dan kebakaran yang telah ditetapkan oleh Kerajaan Malaysia sepanjang masa.
xiii.
Menggunakan hanya produk rawatan yang
dibenarkan dan disahkan oleh Kerajaan Malaysia.
xiv. Mengasingkan kawasan persalinan dan
mandian antara lelaki dan wanita (kecuali bilik rawatan mewah)
xv.
Mesti menggabungkan rawatan air
dan/atau terapi air ke dalam menu rawatan harian seperti yang didefinisikan di
atas dan mempamerkan bukti kemudahan rawatan air.
Customer
Interface
1. Golongan
Sasaran
Pelanggan dari golongan pendapatan sederhana dan
keatas yang merasakan mereka ingin bercuti namun hanya mampu membayar secara
ansuran.
2. Fulfillment
and support
Mengadakan roadshow dipejabat kerajaan dan event-event
seperti pesta konvokesyen,hari terbuka ,selain menyebarkan risalah-risalah
kepada golongan sasaran.
3. Pricing
Structure
Memberikan harga yang berpatutan dengan kualiti
perkhidmatan yang disediakan terjamin seperti sedia kala tanpa sebarang
kekurangan.